tisdag 29 november 2016

Tisdagstankar (och flum)

Godkväll!

Har haft lite extra tid ikväll, och har då suttit och funderat en del.
Mest handlar det om att helt enkelt stanna upp, gå igenom alla tankar och samla det till en helhet.
Något jag inte gjorde under hela våren/sommaren.
Så jaa, försöker att göra det med jämna mellanrum.

Jag utgår ju från mig själv, så temat blir nu ganska automatiskt psykisk ohälsa.
Tänk att något som ändå drabbar såpass många människor är så oförstått och gömt.
Jag vet inte hur många gånger jag haft ångest eller känt skam för hur jag mått, eller hur jag då inte borde ha fått må.
Har heller inte kunnat förklara nåt om hur det känns eller hurdana tankar som snurrat i huvudet, så lättast har det varit att helt enkelt säga att allt är okej.
Okej.
Det är ganska bra långt ifrån sanningen.
Men hur gör du?
Hur förklarar du åt någon som aldrig haft snedvridna tankar och känslor hur du egentligen mår?
Hur kan någon sätta sätta sig in i ens situation som aldrig själv sjunkit till bottnet?

Nä vetni, det har nog varit klurigt.
Har dock haft världens bästa stödnätverk som gjort sitt bästa för att förstå och för att finnas till.
Lätt har det väl inte varit för någon, men är så OTROLIGT tacksam till alla som försökt.
Måendet är ju idag mycket bättre än vad det varit under lång tid, vilket är super!
Visserligen går det i vågor, och vissa dar är bättre än andra, men det är väl påväg åt rätt håll.
Jag önskar bara att det skulle på något sätt bli mer acceptabelt att prata om psykisk ohälsa, och vad det går ut på för var och en.
Jag är ju själv gärna och pratar om det, hellre än höra egna versioner från andra.
Så snälla, funderar ni på något så fråga.
Lyssnar också om det finns någon som vill öppna sig, för vet hur ensamt det känns när ingen annan egentligen förstår.
I'm all ears.

Men hörni, blev långt och flummigt tisdagsinlägg.
Ville nu belysa detta ämne lite, ur min synvinkel.
Brukar gå sådär att få alla tankar samlade, men försökte iallafall, haha!

PÖSS!

En tjej som kommit en långt på vägen till ett frisk psyke!

2 kommentarer:

  1. Har just skrivit en tidningsartikel om utbrändhet och intervjuade i samband med det en samtalsterapeut som verkade helt otroligt bra! Hon prata just mycket om vikten av att den man pratar om sina problem, själv ha upplevt nåt liknande och så betona hon också hur viktigt det är i samband med psykiska besvär att man får i sig rätt och bra mat.
    Hade själv aldrig tänkt på att t.ex. kosten kan spela roll.
    Så om du nångång kännr för så måste jag rekommendera Lili-Ann Junell-Kousa. Över telefon verka hon iaf ha mycket klokt att komma med! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Har märkt stor skillnad på hur måendet är beroende på om jag orkar träna och äta rätt, vilket jag gör igen. När jag däremot åt mediciner var jag trött och orkade ingenting, vilket påverkade sen igen på psyket massor! Sen jag själv valt att sluta med alla mediciner började genast må bättre och orkade mycket bättre igen. Intressant detdär :)
      Men tack för tipset, skall hålla det bakom örat! :)

      Radera