tisdag 8 september 2015

Alicante15

Godkväll!

Här kommer nu en mega bildboom från resan till Alicante.
Bilderna får tala sitt tydliga språk, och skippar att skriva hit en massa radiramsor om vad vi gjort.
Ni vet, det är det där basic: sola, bada, tränat, ätit gott och upptäckt nya platser och människor.
En jättebra resa hade vi, och jag kunde inte önskat om mer.
Familjetid när det är som bäst liksom.
<3

Men jaa, här kommer en massa bilder - enjoy!


Har en enorm dödsångest med flygande, men denna gång gick båda vägrarna
underligt smooth - me like!

Fina mamsen och jag till vänster, och Alperna till höger.

Vårt hotell var superfint, och allt fungerade finemang både på rummet och i övriga utrymmen.
Det enda vi hann göra på lördagen när vi kom var att fara ut och äta.
Provade på paella, men den var inte i närheten på lika god som den ni ser på bilden här ovanför!
Glada tjejer på mat (dock inte McDonalds - för er som trodde det, heh) och pappas finger.
Det  visade sig att s.g.s ALLA var snygga i den stan.
Även badvakterna, tihi...
Blekfis de första dagarna - och lyckades faktiskt bränna ansiktet så hårt att det började fjälla
mot slutet av veckan.
Byebye bränna!
Det roligaste på hela resan var utflykten till Terra Natura Zoo.
Där slapp du bl.a in i vissa inhägnader tillsammans med djuren.
Pirrigt, men såååå roligt!
Särskilt dessa hjortar var roliga!
En började nämligen äta på min topp - den jäkeln!
Min egna personliga favorit var dock elefanten!
Så söööt!
Ett plock av alla de fina djuren.
Staden som zoo:et fanns i hette Benidorm, och var väldigt fint.
Ibland var jag och Hanna på egen hand och utforska staden.
Då blev det förstås också lite egopics, hehe.


Ibland lyxade vi till det med lite kvällsdrinkar, som i detta fall på Soho med lite Mojitos.
T.o.m mamsen och papsen körde på.
Lärde mig under resans gång att spansk mat inte är för mig, men vågade mig prova på mycket kul ändå.
Ovanför är dock mest ett axplock från familjens matval, och även om det ser ut och vara mest sött så var det mesta
väldigt nyttigt - inget friterat/franskisar/såser, utan mera ris/potatis och kött.
Det gillade vi!
Längs veckan provade på olika tapaser som förrätt, och här är något som kallades "Russian Salad".
Även vitlösräkor provades, och trots att jag var lite skeptiskt först
så var det riktigt prima!
Fina föräldrar på fin restaurang!
På detta ställe hade de nog aldrig haft en blond kund tidigare, så som de betedde sig, haha!
Alicante var som stad mycket vackert, och det fanns överallt nåt att se på.
I de små gränderna där de själva bodde, eller i parkerna.


Vår vanliga promenadgata.
Hamnen var fullsmockad av fina båtar.
Fanns hundratals små gator, och alla var dom lika rena och snygga.
En dag åkte vi till en strand på 7km i grannbyn, där palmerna vajade i solen.
Paradis.


Men vi solade inte enbart, utan körde fysiska aktiviteter nästan alla dagar!
Bl.a så klättrade upp till Castle Santa Barbara på onsdagen, dit det var 1,6km trappsteg upp
till Alicantes högsta punkt ovanför vattenytan.



Att träna i Spanien är ingen lek, och jag hade väckning 7.45 ALLA mornar, för att
fara ut och springa 40min med pappa min.
Då, och när jag körde gympass för mig själv, var jag helt genomsvettig efteråt.
Och inte konstigt det, träna i 30 grader och se för dig själv hur man ser ut efteråt haha!
Men som belöning gick man ju inte upp ett gram under denna resa (snarare tvärtom).
Ett annat ställe vi klättra upp till var en park, som också låg uppe i bergen.
Svettigt förmiddagspass minsann!
Men dessa träningstillfällen gav så mycket mer än motion.
Man fick se andra delar av staden på ett helt annat sätt.
Små butiker kantade promenaden nere längs stranden.
Så mysiga, och därifrån blev det även köpt min fina lilla ryggsäck.
Mercado, eller spanjorernas Saluhall låg precis utanför vårt hotell.
Mäktigt att vara där inne bland kött, fisk, frukt och grönsaker, och alla lokala som köpte sitt.
På vår andra dag i stan lyckades vi få vara med om något som inte händer ofta, nämligen La Vuelta!
La Vuelta är Spaniens Tour de France, och en STOOR grej för de lokala invånarna!
Vägen var avstängd i väntan på cyklisterna, och poliserna kontrollerade allt medan folket stod på sidan och hurrade.
Minnesvärt!
Vi var däremot inte redo för det alls, utan hade just kommit från stranden.
Alicante är en stad jag rekommenderar för alla!
Perfekt kombination av stad- och solsemester, finns liksom något för alla!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar