tisdag 29 mars 2016

Sofia svarar

Hej godingar!

Har haft en hel massa att göra under veckan som varit, och därför har blöggen fått lida.
Inget märkvärdigt direkt, men så är livet ibland.
Skall kort sammanfatta vad som hänt, men tänker först ta en stund och svara på en kommentar som trillat in.

"Hej!

Jag har funderat på att söka in till socionomutbildningen vid Novia och har några frågor som jag undrar om du kan svara på!

Visst är det så att du bor i Raseborg och pendlar till Åbo och studierna? Fungerar det bra? Hur mycket skola har ni oftast per vecka? Hur långa praktikperioder ingår det i studierna?

Sen får du gärna berätta om hur du trivts med studierna :)
"

SVAR


-Jaa, till att börja med så kan jag ju nämna att jag har faktiskt en lägenhet i Åbo som jag är skriven i och delar med min syster.
Bodde där, för det mesta, de två första åren av mina studier, men eftersom vi haft allt färre timmar i skolan under sista året så har också mina timmar i min lägenhet blivit färre.
Har därför pendlat de få timmarna jag haft i veckan (om vi ens haft några) och det har fungerat helt bra.
Tror inte jag skulle ha nerver att pendla typ ett helt, ordentligt år, för jag uppskattar min sömn för mycke.
Men jag har vänner som pendlat hela sin studietid och det har fungerat bra har jag förstått.
Så bara man orkar stiga tidigt upp så är det nog inga problem!

-Föreläsningarna vi haft under årens lopp har varierat massor!
Första och andra året hade vi nog timmar en 3-5 dar i veckan, medan nu sista året har vi kanske bara haft 1-3 dar, om ens det.
Så studietakten har gått mycket neråt, från ganska "hård" takt till mesigt (om man kan säga så).

-Praktik har vi haft alla studieår: första året - 6 veckor, andra året - 10 veckor, tredje året - 6 veckor, och sista halva året - 6 veckor.
Eftersom jag sökt om barnträdgårdslärarbehörighet (ett sånt ord!) så ha jag måste spendera två av dessa praktiker på dagis.
Har dock haft jätteroliga och bra praktiker, så kan inte alls klaga.

-Som studiestad gillar jag Åbo enormt!
Finns tillräckligt av allt, och studerandeevenemang är det nog hela tiden, vilket gör att man aldrig har tråkigt.
Socionomlinjen anser jag att man skall söka till om man är social och verkligen vill arbeta med ALLA sortens människor, och är redo att sätta många timmar på att läsa böcker och skriva.
Har haft perioder då jag varit ganska lat, kröhöm, men klarat mig bra ändå.
Är en ganska "lätt" utbildning, som man nog klarar av bara man lite tänker efter.
Skolan vill nämligen att du klarar dig, så all personal kämpar verkligen för din skull (vilket känns fint).
Vi har mycket mångsidiga kurser, och fått en inblick i ganska många områden.
Vissa har varit bra, andra mindre bra.
Sen har jag haft världens bästa klass, och lärt känna enormt bra människor!
Vi har verkligen haft sjukt roligt, både i skolan och annars.
Är verkligen tacksam att jag nångång i tiden valde att söka till denna linje, för annars skulle jag inte känna Emilia, Josse, Ronja, Pia m.m...

Så jag har haft det bra, trots att man fått kämpa med sin hatkärlek för Novia, haha!




<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar